Site icon НАША СПРАВА – www.cosanostra.in.ua

Закарпатський реформатор Едмунд Еган: історія життя і загадкової смерті

Едмунд Еган був ініціатором аграрних реформ на Закарпатті кінця ХІХ початку XX століття. Його смерть була загадковою, існує кілька версій його загибелі.

Чим цікава ця людина і який слід вона залишила в історії регіону, йдеться у книзі Золтана Босняка «Піонери охорони видів Угорщини».

Хто такий Едмунд Еган

Він був досвідченим економістом і реформатором у галузі сільського господарства. Його праця та реформи мали велике значення для економіки русинського краю на початку минулого століття.

Едмунд мав ірландські коріння, а його родина мала високий статус в Ірландії.

Еган запроваджував свої новаторські ідеї у різних сферах сільського господарства. Зокрема, він створював молочні ферми та навчав селян молочному тваринництву.

Він також займався організацією інтенсивного високогірного скотарства, спираючись на приклад Швейцарії та брався за розведення коней.

Еган започаткував “Верховинську господарську акцію”, метою якої було відродження економіки гірських районів Карпат та покращення матеріального стану русинів та інших народів Карпат, які перебували у кризовому стані.

Як відбувалося відродження економіки гірських районів

Передусім селянам була потрібна земля. Для цього у графа Шенборна було орендовано 12 622 гектари землі на 25 років. Цю землю розподілили між 4303 землевласниками у 41 селі.

Для розвитку гірських пасовищ імпортували 1600 тварин, яких надавали фермерам у кредит на 4 або 5 років.

Земельна каса Егана

Також дуже важливим був розвиток чесного кредитування та звільнення кріпаків від тиску лихварів та малих банків.

Читайте також: Не били дітей та давали якісну освіту: історія першої єврейської гімназії Мукачева

У Закарпатті того часу не існувало земельних кредитів чи іпотеки. Можна було взяти лише особистий кредит під землю, що часто призводило до економічної залежності або розоренню фермера. Для розв’язання цієї проблеми було створено “Еганову Карпатську земельну банківську асоціацію”.

Magyar rutének

Усього було створено 11 землеробських кооперативів, що не сподобалось особам, які контролювали фінансові справи в окремих регіонах.

У цих регіонах призначали людину, яка повинна була протистояти фінансовому терору. У одному з сіл цим займався священник Геза Текза, його будинок кілька разів підпалювали, крім цього, на нього скоювали напади. Одного разу нападники поранили дружину священника ножем, Текзі довелося відбився від них своєю особистою зброєю.

Спиртне протистояння

Боротьба загострилась, коли державні кооперативи отримали дозвіл на продаж спиртних напоїв, порушивши монополію великих торговців цим продуктом, які продавали спиртне через кабаки та трактири, часто розбавляючи горілку шкідливими речовинами, від чого люди вмирали та втрачали зір.

Ворожнеча між лихварями, капіталістами, торговцями спиртним та Едмундом Еганом, як представником угорської гірської ініціативи, загострювалася. Реформатора піддавали нищівній критиці, звинувачували у непрофесіоналізмі та марнотратстві.

Відповіддю Егана була організація навчальної поїздки для зацікавлених осіб, які своїми очима могли побачити результат його праці та зубожіння гірських районів, з яким він боровся.

Учасники навчальної поїздки відвідали кредитні кооперативи, склади, магазини, орендовані землі, пасовища в горах.

Після цього Едмунд Еган зазнав ще більшої критики від місцевих фінансових магнатів. Адже Еган показав всім охочим реальні справи у гірських регіонах.

Rutén és zsidó muzsikusok

У ті часи там за 50 крейцарів можна було знайти фальшивого свідка для будь-якої справи у суді. Люди заробляли на підпалі, розбіях та вбивствах. Навіть існували окремі ціни за підпал різних частин будинку, там також вже існували замовні вбивства, які оплачувалися в залежності від соціального статусу жертви.

Також Егана звинувачували в антисемітизмі через те, що в одній своїй промові він сказав:

“За останні десятиліття без будь-якого контролю у нас проникли бідні та абсолютно безпринципні єврейські пролетарі, їх слід негайно відсіяти. Більшість з них, однак, не працює. Немає потреби терпіти серед себе тих, хто живе коштом пограбування нашого народу”.

Обурення Егана викликало передусім те, що саме представники єврейської етнічної групи у ті часи контролювали банки та отримували прибуток від торгівлі спиртним.

Magyar rutének. Ungmegyei rutén menyasszony és võlegény.

Можу припустити, що саме цей виступ привів до його вбивства, якщо його смерть не була нещасним випадком.

За цю мову Едмунду Егану довелося нести відповідальність, вибачатися перед людьми, чиї національні почуття він образив. Однак слово було сказане, і Еган не зміг уникнути звинувачень у ненависті та упередженості до цілого народу:

“Він не відчуває ворожості до єврейства, він не антисеміт у звичайному розумінні цього слова, але він не любить євреїв як расу, тому що він боїться за країну, за її національний характер і існування”,- казали про нього.

Загадкова смерть Едмунда Егана

20 вересня 1901 року Едмунд Еган загинув вранці на ужгородській дорозі. Його смерть досі залишається загадкою.

Єдина відома деталь полягає в тому, що Еган підіймався по крутому схилу гори, тримаючи зброю в руках, і вона нібито спрацювала.

Офіційно це був нещасний випадок. Існує також версія самогубства, оскільки Едмунд Еган останнім часом сильно потерпав через напади на нього, та страждав від нервових розладів.

Близькі до нього люди заперечували версію самогубства, стверджуючи, що злочинці постійно погрожували його життю.

Версію про самогубство спростовує  також той факт, що у день смерті Еган провів багато часу з єпископом Фірцаком, обговорюючи нові досягнення та плани на майбутнє. Він навіть склав докладний план роботи на наступний день і забронював номер в готелі в Мукачево. Він готувався до наступного робочого дня.

Ретельне розслідування також виключило ймовірність нещасного випадку. Однак з’являлися все більше ознак вбивства. Сліди на землі, знайдені на місці події, сліди крові, постріли, неопубліковані результати експертизи зброї – все це вказувало на те, що сталося заздалегідь сплановане вбивство.

До тексту додаю кілька цікавих фотографій з життя русинів або рутенів Закарпаття.

Читайте також: 500 пампушок та 15 індиків: як проходило галасливе весілля дочки мукачівського рабина Шапіро у 1933 році

Олена Забенко, фото: https://keptar.oszk.hu

Exit mobile version