Site icon НАША СПРАВА – www.cosanostra.in.ua

Чому на єврейських надгробках зображували левів, і як це робили на Закарпатті

Багато мукачівців ще пам’ятають ті часи, коли єврейське кладовище біля тютюнової фабрики ще не було не знесено, але вже було закинутим.

Мукачево.
Лев у склепі з царською короною.
Перша половина ХІХ ст.
Фото: Д. Гобермана

Там можна було пройтись, роздивляючись давні надгробки. Зараз територія кладовища являє собою ніби меморіал і вона закрита, відкривається лише в особливих випадках. А з моста, на жаль, багато не роздивишся. Єврейські надгробки, особливо старовинні, зачаровують різьбленням по каменю, унікальною символікою, серед них є дійсно витвори мистецтва.

Символ лева зустрічається найчастіше, тому що у Торі сказано, що Яків – один з трьох біблійних праотців-патріархів на смертному одрі дав настанову своїм синам: «Молодий лев Ієгуда, від розшматування ти відійшов. Впав на коліна, ліг як лев і як левиця, хто підійме його! Не відійде скіпетр влади від Ієгуди й стіло закону від нащадків його…»

Ієгуда, четвертий син Якова, порівнюється із левом.

Більшість євреїв походять від коліна Ієгуди, то символ лев має відношення до всіх сучасних євреїв.

На єврейських надгробках у формі вертикальної кам’яної плити – мацевах зустрічаються леви, які лежать, сидять, кусають себе за хвіст. Часто можна побачити й лева на задніх лапах, який уособлює собою владу.

Берегове. Лев на жертовнику. Лев-Іцхак. Друга половина ХІХ ст.
Фото: П. Зельдич

Чоловік, якого звали Ієгуда, імовірніше буде мати на мацеві лева, бо цей символ уособлює його доброчинності. Ім’я Ієгуда може зустрічатись у формі Арьє-Лейб, Ієгуда-Лейб, Ієгуда-Лев.

Наприклад, єврейський проповідник, організатор першого масового переселення ашкеназьких євреїв з Європи до Палестини мав ім’я Ієгуда Хасид ха-Леві.

Ще одне джерело походження цього символу – Талмуд: «Ієгуда, син Тейми, казав: будь сміливим, як тигр, легким, як орел, швидким, як олень, сильним, як лев, виконуючи волю Отця свого небесного». Всі ці тварини зображені на розписах синагог і на надгробках.

У Закарпатті існували свої особливості у зображенні лева. Наприклад, часто можна побачити лева у печері. Печера – це метафоричне зображення смерті. Померлий – це той лев, що лежить у печері, у склепі. Лев у печері спить, чекаючи приходу Месії.

Ужгород. Лев у печері. Надгробок Шломо, сина Моше.
Фото Е. Шнайдера

На мацеві з міста Берегова у лева піднятий хвіст, а у лева з ужгородського кладовища – відкриті очі, він ніби вдивляється у майбутнє, очікуючи.

На надгробку з мукачівського кладовища зображено лева з царською короною на голові.

Цікава мацева людини на ім’я Іцхак, місто Берегово. На надгробку зображено сюжет із Біблії: жертвоприношення Іцхака.

Берегове. Лев у печері. Надгробок Ісраелю. 1872 рік. Фото Шнайдера

Таким чином якби існує зв’язок між померлим і Іцхаком з Біблії. Іцхака зображено левом.

Далі буде.

Олена Забенко

Читайте також: “Не вари козеня у молоці матері його”: особливості єврейської кухні на Закарпатті

Exit mobile version