Site icon НАША СПРАВА – www.cosanostra.in.ua

Олені та лані на могилах євреїв Закарпаття: що вони означають

У першій частині своєї оповіді я написала про один із символів на єврейських надгробках, яких зустрічається на кладовищах Закарпаття. Це Лев, який може лежати, стояти, мати над собою корону. Друга частина буде про лань, другу по популярності тварину на мацевах.

Можливо деякі варіанти цих зображень були пов’язані з іменем Нафталі, так звали сина праотця Якова, який казав: “Нафталі – лань вільна, що говорить неймовірно чудові речі”.

Пізніше ім’я Нафталі трансформувалось у Цві-Гірш (Олень). На надгробках можна побачити обидва варіанти імені.

Олень на мацеві може були центральною частиною зображення, або доповнюватись левом, єдинорогом, глечиком, мискою, короною.

Ужгород, Закарпаття.
Пам”ятник Зераха-Цві, сина Моше.
1894. Фото Е. Шнайдера

Олень може прикрашати надгробок і чоловіка, і жінки.

З “Пісні Піснею”: “Коханий мій, як газель чи молодий олень, ось він стоїть за стіною, дивиться у вікно, задивляється крізь оболок”.

«Груди твої, як два оленятка, як дві газелі, що пасуться серед лілей”.

Ще однією причиною такого часто використання зображення оленя чи лані, є вірш з Псалма царя Давіда: “Як олень жадає дістатись чистого джерела, так душа моя жадає дістатись до тебе, Господь”. Це можна зрозуміти, як намагання душі померлого навернутись до Бога.

Мистецтвознавиця Рахель Вішніцер-Берштейн у книзі “Символи й фігури єврейського мистецтва” наголошувала, що олень уособлює собою єврейський народ, який гонять, як оленя, у час полювання.

Олень на надгробку міг уособлювати людину, яка сумлінно виконувала всі заповіді Господні. На мацевах можна знайти таку цитату: “Ієгуда, син Тейми, казав: будь сміливим, як тигр, легким, як орел, швидким, як олень і сильним, як лев, виконуючи волю Вітця свого небесного”.

Нижній Студений. Закарпаття.
Пам’ятник Цві-Давіда, сина Шломо.
1830. Фото А. Фрідмана

Зображення лані часто зустрічається на жіночих надгробках, особливо, якщо жінка померла молодою. В такому випадку лань уособлює красу молодої жінки.

Пророк Ієхезкель словом олень описує красу: “І також я дав присягу у пустині, що не приведу їх у землю, яку я дал, що тече молоком і медом – цві вона всіх земель”.

Лань на жіночій мацеві може бути символом біди, горя, нещастя.

З книги пророка Ієремії: “Навіть лань у полі народила і покинула дитинча, бо не було трави”.

Із середньовічних рукописів у сюжети перейшло зображення оленя, який цілує своє заднє копито. Таке зображення вперше зустрічається у рукописній Біблії із Німеччини 1294 року.

На мацевах лані абсолютно різні, неможливо зустріти однакові сюжети. Одні лані перебувають у райському саду, поїдаючи рослини й плоди. У композиції з Ец Хаім лань зображуються Деревом Життя. Але лань, що лежить – символізує смерть. На деяких мацевах лань лежить поряд з заколоченим будинком, і тут йдеться про смерть.

Ужгород, Закарпаття.
Пам’ятник Цві-Гірша, сина Йосефа Ієгуди,
1865, фото Е. Шнайдера

Спробувала для вас перекласти напис на одній з мацев Ужгорода: “Рабі Харон відійшов у світ тіней, хай там полюблять його, бо він був людиною віри”.

На цьому надгробку зображено двох оленів.

Переклад на надгробку із села Студене Закарпаття: «Ідеальна і чесна людина, прославлена у цьому світі. Соломон і Нафталі подивитися. Я тут».

Сюжети, які можна зустріти поряд з оленем чи ланню

Нечасто, але зустрічаються козли, можливо тому, що це була звичайна жертва на Йом Кіпуру. Також не часто поряд з оленем зображають самку оленя, без рогів, помічаючи таким чином жіноче поховання.

Крім тварин на надгробках з оленем вирізьблено свічки, бо саме жінка запалює суботні свічки. В такому випадку свічі зображено на кінчиках рогів, які слугують свічниками.

Далі буде

Олена Забенко

Exit mobile version