Сьогодні ми з вами продовжимо тему єврейських надгробків Закарпаття, точніше символіки них. Будемо говорити про рибу, не про улюблену нефілте-фіш, а про ту, яку зображували на мацевах.
На мацевах присутній цілий тваринний бестіарій, від лева до ведмедя. Риба в ньому займає особливе місце, тому що Тора і риба пов’язані благословінням, яке праотець Яаков дав своїм онукам Ефраіму і Менаше, синам Йосифа.
«Ангел, віддаляючий від мене усяке зло, дай благословення юнакам! І наречеться у них ім’я моє та ім’я моїх батьків, Авраама та Іцхака! І як риби, хай множаться серед народів землі!».
Благословення отримав молодший Ефраім, від коліна якого вели своє походження Царі Північного Ізраіля. Тому символ риби в першу чергу пов’язаний з іменем Ефраім.
Як я вже писала, деякі біблійні імена у ашкеназі трансформувались у подвійні іврит-ідіш: Еєгуда у Арьє-Лейб, Нафталі у Цві-Гірш.
Цікаве перетворення сталось з іменем Ефраім, воно трансформувалось у Фішл (риба). На надгробках людей з такими іменами зображали риб.
Є ще одне цікаве «рибне» ім’я – Карпл, що буквально й означає саме риба короп.
Під благословення потрапили не тільки діти Йосефа, а і весь народ Ізраіля.
Коментар рабі Шломо Іцхака: «Весь народ Ізраіля названо іменем Йосефа, який годував і підтримував всі коліна Ізраіля у важкі роки голоду».
З цього приводу зображення риб не завжди прив’язуються до імені померлого. Риба може нагадувати про прихід Месії.
Для посилення алегорії месіанських часів на мацевах зображали наполовину риб, а наполовину левів. Такі надгробки можна зустріти на кладовищах Галіції й Закарпаття.
Є ще одне тлумачення цього символу, яке пов’язане із водою та зі свідомістю людини. В Талмуді про це пишеться:« Як вода тече зверху вниз, так слова Тори входять у свідомість смиренного».
Зображення риби на надгробку може свідчити про те, що покійний був занурений у Тору, як риба у воду.
Риба може являти собою праведника, який вижив у час всесвітнього потопу, через те, що поводився правильно, жив відповідно замислу Господа.
Найвідоміша риба у єврейській традиції
Це – морське чудовисько Левіафан, про якого розповідається у різних книгах Танаха.
Відповідно цим книгам, левіафанів було сотворено два – самця та самку, за принципом «кожній тварі по парі». Але Господь змушений був вбити самку, бо якби ці велетенські створіння почали б розмножуватись, світ би загинув. М’ясо самки було засолено і збережено, як їжа майбутнього.
Левіафана зображують, як довгу рибу, що звернулась у кільце. Вперше такі зображення з’явились у Німеччині ХVIII століття, у Біблії Амброзіана. Звідти сюжет позичили в інші рукописи, розписи синагог, і зрештою на мацеви.
Чому Левіафан згорнувся у кільце, відповідь проста: він настільки великий, що у морі йому мало простору і нема де розгорнутись.
Згідно Талмуду Левіафан – це така собі «консерва майбутнього». Його м’ясо будуть їсти праведники, як засолене, так і свіже.
Існують різні коментарі щодо вживання м’яса Левіафана у їжу. Хтось каже, що це тільки духовна насолода, якою будуть насолоджуватись праведники у раю. Тому зображення Левіафана на надгробку – це алегорія Воскресіння, коли праведники воскреснуть і кожний буде мати свою порцію духовної насолоди.
Три риби на мацевах
Цей мотив був дуже поширений у перших христіан, він символізував відому всім Святу Трійцю, а згодом – переосмислену єврейською духовною традицією. Спочатку сплетених риб використовували для розпису синагог, а потім для декору надгробків. Три риби стали символом Авраама, Іцхака і Яакова.
Опис і фото деяких єврейських надгробків Закарпаття
На мацеві ми можемо бачити дві риби та глечик. Мацева з міста Ужгород. Це – пам’ятник Меіру, сину Дова а-Леві. 1873. Фото Е. Шнайдера.
Що можна зрозуміти з тексту через перекладач: ця людина була менеджером і освітянином, та пішла у засвіти у місяці таммуз, чи пішла у райське місто Таммуз.
Ця мацева також з Ужгорода. Пам’ятник Шмуеля Натана 1858 рік. Фото Е. Шнайдера. Спробуйте знайти сім риб. Два ведмеді видно дуже добре. Чи може це леви? Пам’ятник цікавий своєю символікою, роздивлятися його можна довго.
Великий Березний. Закарпаття. Мацева чоловіка. 1890 рік. Фото Б. Хаймовича. На пам’ятнику – три риби. Якщо вірити перекладачу, то на камені вибито: той, хто слідує заповідям.
Мацева з Великого Березного. Закарпаття. Пам’ятник Аврааму з Бродів. 1882 рік. Фото Хаймовича. На надгробку дві риби та два леви, які тримають корону.
Старий Авраам пішов, щоб відпочити, чекайте його у часи Тори.
Село Голубине. Закарпаття. Надгробок Натану сину Ісраеля 1874 рік. Фото Хаймовича. На мацеві велика риба їсть маленьку. Можливо, ми бачимо Левіафана у момент прийняття їжі.
Символіка єврейських надгробків складна і цікава, якщо у вас є що сказати щодо них, чекаю коментарів.
Олена Забенко